Na tej stronie postaram się odpowiedzieć na poniższe pytania.
Dlaczego warto korzystać z chmury ?
Jak rozsądnie korzystać z chmury ?
Chmura z angielskiego Cloud to potoczna nazwa miejsca w internecie gdzie możemy przechowywać swoje pliki.
W wielu przypadkach po instalacji dedykowanego oprogramowania, pojawia się w naszym komputerze dodatkowy dysk. Nie jest to jednak dysk fizyczny a miejsce udostępnione nam w odległej serwerowni z którą nasz komputer ma kontakt poprzez siec internetową.
Chmura daje nam bezpieczeństwo naszych plików. W przypadku awarii komputera, kradzieży itp. wystarczy wejść na jej stronę internetową i zalogować się na naszym kocie by mieć dostęp do przechowywanych tam dokumentów.
Chmura daje nam wygodę w przypadku korzystania z wielu urządzeń. Np. robiąc zdjęcie komórka z Androidem lub iOS (iphone) zdjęcie automatycznie pojawi się w naszej chmurze i zostanie ściągnięte na dyski pozostałych naszych komputerów (urządzeń).
Dokumenty tworzone na komputerze w pracy, są dostępne na komputerze w domu.
Jak korzystać z chmury.
System prosi nas o zdefiniowanie katalogu w komputerze, który ma być zapisywany w chmurze. Może to być np. pulpit lub cały dysk C.
Nie musimy też synchronizować tych samych katalogów na różnych komputerach. Np. W komputerze w którym mamy filmy, wskazujemy ten katalog a w innych już nie. Dzięki temu pozostałe komputery nie muszą ściągać GB danych.
Zapisując pulpit w chmurze, automatycznie zapisujemy pliki, które umieścimy na pulpicie. Na pozostałych naszych komputerach zawartość pulpitu będzie identyczna. jeżeli na jednym skanujemy jakiś plik, zostanie on tez skasowany w chmurze i w pozostałych komputerach. jest to pewne niebezpieczeństwo, bo niechcący możemy skasować ważny dla nas dokument. na szczęście zostanie on umieszczony w koszy z którego w każdej chwili może być wyjęty.
Chmura chroniona jest hasłami , podobnie jak nasza poczta. Daje nom to pewną gwarancję prywatności. Oczywiście pliki te przechowywane są na czyiś serwerach (Google, Microsoft itp.) ale do czasu aż nie popełnimy jakiegoś poważnego przestępstwa, nikt nie będzie się nimi interesował, bo fizycznie jest to niemożliwe w tak dużej grupie osób korzystających z tego rodzaju archiwum.
W tym momencie (sierpień 2014 rok) interesujące wydają się 3 dyski. Dropbox, Google Drive i One Drive.
Dropbox daje najmniejszą powierzchnię bo "tylko" 3 GB, ale w łatwy sposób można zwiększyć darmową przestrzeń do 10 GB. ma najlepiej dopracowany interfejs, umożliwia w łatwy sposób udostępnianie zdjęć i filmów znajomym itp.
Google Drive "daje" 15 GB za darmo oraz umożliwia archiwizowanie nieskończonej ilości zdjęć poprzez aplikację Picasa. Zdjęcia sa jednak pomniejszane do rozmiaru 2 MPix każde. Dokumenty zapisane na dysku możemy otwierać z poziomu przeglądarki w stworzonych przez Google programach tekstowych , kalkulacyjnych itp.
One Drive jest programem Microsoftu. Dysk zintegrowany jest z systemem operacyjnym Windows 8 a w pozostałych konieczność jest ściągnięcia aplikacji.
Użytkownik dostaje 15 GB darmowej przestrzeni , ale właściciele Office 365 maja dodatkowo 1 TB dla każdego użytkownika, czyli w wersji dla użytkowników domowych jest 5 x 1 TB. Ta ilość umożliwia zrobienie pełnej kopi bezpieczeństwa. Dodatkowo poprzez stronę internetową mamy dostęp do Worda, Excela i innych programów z pakietu Office. Niestety interfejs i szybkość transmisji jest w tym przypadku najwolniejsza i bardzo utrudnia wykorzystanie pełnego 1 TB pamięci.
Chmura zapisuje dokumenty poprzez internet na dedykowanych serwerach, ale są one też zapisywane we skazanym przez nas katalogu na dysku twardym komputera. Dzięki temu w razie problemów z internetem, mamy dostęp do naszych dokumentów.
Najwygodniej jest podłączyć do komputera przez porst USB dysk zewnętrzny i wskazać go jako katalog z którym będzie się synchronizować chmura. Dzięki temu nie zajmujemy twardego dysku na dodatkową kopię , mamy łatwy dostęp do naszych ważnych dokumentów np. zdjęć lub filmów.